O companie globala dedicata starii de bine a oamenilor trebuie sa demonstreze nu doar ca afacerile etice pot exista in lumea moderna, dar si ca acestea pot prospera.
Povestea cofondatorului si, totodata, presedintelui ORGANIC INDIA, Bharat Mitra, este despre viziune, scop si sincronizare, dar si despre dragoste.
Totul a inceput in orasul Lucknow, capitala celui mai populat stat al Indiei, Uttar Pradesh. In prezent aici traiesc peste 3 milioane de oameni, aflati in mijlocul unei industrii in expansiune, a dezvoltarii urbane si artei. Pietele aglomerate pline cu ceramica, cosuri cu tot felul de produse si haine intinse pana si pe jos se lupta pentru spatiu cu cladirile impozante de birouri, cu casele si cu templele. Drumurile prafuite ale orasului sunt adesea blocate de masini, vaci si pietoni.
La inceputul anilor `90, Bharat Mitra si-a intalnit primul Guru, pe Sri H.W.L. Poonjaji, caruia discipolii sai ii spuneau cu afectiune, „Papaji”. „O singura privire in ochii lui Papaji si viata mea s-a schimbat pentru totodeauna”, a declarat Bharat Mitra, reflectand la acele vremuri.
Din devotiune, Bharat Mitra a petrecut 7 ani alaturi de Papaji, avand grija de casa in care acesta se intalnea cu diversi oameni. „Datorita gratiei si dragostei sale, m-am lasat absorbit de ingrijirea iubitului Maestru. In tot in toti acei ani, nu m-am gandit niciodata cum ar fi sa traiesc in lumea obisnuita”, a declarat el.
Insa intr-o zi, cu aproximativ un an inainte de trecerea sa in nefiinta, Papaji l-a rugat pe Bharat Mitra sa puna bazele unei PLC (n.r. Private Limited Company – Societate cu Raspundere Limitata – SRL). „Am spus simplu, <Da Papaji>, fara insa sa stiu ce inseamna SRL. Imediat ce el a parasit camera, am intrebat pe cineva ce inseamna SRL”, isi aminteste Bharat Mitra. Apoi a adaugat: „Unul dintre darurile oferit de traiul langa Papaji era ca putusem renunta la nevoia de a <sti totul>”.
In ciuda lipsei sale de experienta, Bharat Mitra impreuna cu cativa dintre discipolii sai au inceput sa lucreze la punerea pe picioare a unei afaceri, care avea la baza invataturile lui Papaji despre unitate si interconectare. „Am stiut de la inceput ca scopul afacerii nu putea fi limitat doar la urmarirea profitului financiar, ci trebuia sa devina un vehicul pentru schimbarea pozitiva a lumii”.
Diferentele lor culturale i-au adus intr-o pozitie interesanta in timp ce colaborau pentru dezvoltarea afacerii. „Ca straini care au trait in India multi ani am avut oportunitatea unica de a folosi afacerea ca pe un pod care sa lege culturi, rase si religii”, a declarat Bharat Mitra care acum isi imparte timpul intre India, Israel, SUA si Australia.
Au inceput cu vanzarea de produse artizanale si textile intre India si Israel, apoi, dupa ce s-au strans suficient bani, s-au concentrat pe ceea ce-si doreau cu adevarat: plantele medicinale. Planul lor a fost sa exporte din India catre tarile vestice intelepciunea medicinei Ayurveda sub forma formulelor de plante si a suplimentelor.
Descoperirea problemelor adanci
Inca o data, Bharat Mitra s-a confruntat cu starea de-a dreptul critica si toxica a agriculturii din India precum si cu standardele extrem de scazute de productie. Asa ca a realizat ca misiunea lor va fi mai bine servita daca se vor ocupa personal de intregul lant de desfacere, incepand sanatatea pamantului fermierilor si terminand cu desfacerea produselor.
„A fost foarte solicitant si, uneori, incredibil greu sa gestionam o diversitate atat de mare de activitati”, a declarat Bharat Mitra. „Insa am fost insufletiti de oportunitatea unica de a aduce in fiecare stadiu al afacerii – de la seminte pana la raft – valoare si calitate, lucruri absolut imposibil de obtinut in alte circumstante”.
ORGANIC INDIA angajeaza oameni proveniti din grupurile sociale marginalizate, inclusiv femei, vaduve, oameni in varsta si analfabeti.
Construirea unei companii bazata pe valori
Bharat Mitra a compensat lipsa cunostintelor despre afaceri cu pasiunea si dorinta de a reusi. Menirea lui a fost sa construiasca o companie care sa devina vehiculul constiintei in lume, o companie care respecta mediul si justitia sociala. La un moment dat, insa a realizat ca avea nevoie de cineva pentru a-si duce visul mai departe. Ajutorul a venit din partea unei profesoare de yoga si, totodata, discipol al lui Papaji, Bhavani, care a devenit cofondator al micii companii. Ea si-a dat seama ca au nevoie de plan de afaceri solid pentru a putea continua. Au lucrat impreuna folosindu-si toate resursele pentru dezvoltarea unei infrastructuri agricole, recrutarea de fermieri si crearea unei tehnologii care sa proceseze plantele astfel incat acestea sa isi pastreze intregul potential de vindecare.
„Ne-am indragostit de viziunea de a fi capabili sa servim planeta intr-un mod sustenabil”, a declarat Bharat Mitra pentru Australian Yoga Life magazine. „Fiecare decizie pe care am luat-o s-a bazat pe o perspectiva holistica, avand in gand rezultatul final. Tocmai de aceea, avem acum un ecosistem complet in care toata lumea participa si beneficiaza de pe urma lui.”
Nenumaratele ore petrecute impreuna in care au muncit la dezvoltarea afacerii au intarit legatura dintre Bharat Mitra si Bhavani care, inainte chiar sa isi dea seama, s-au indragostit si apoi s-au casatorit. Hotararea lor de a construi o companie bazata pe valori solide i-a ajutat sa convinga agricultorii marginalizati sa incerce ceva diferit: nu doar agricultura organica, ci cresterea Tulsi (Busuioc sfant), o planta sacra care niciodata pana atunci nu mai fusese cultivata in scopuri comerciale.
Cooptarea agricultorilor
Primul agricultor decis sa-si incerce norocul in aceasta afacere a fost Kailash Nath Singh din Azamgarh, un district din Uttar Pradesh. Pamantul acestui om fusese devastat de un cocktail toxic de fertilizatori si pesticide. Cu ajutorul companiei, Kailash a putut sa-si insanatoseasca si regenereze solul astfel incat sa-l poata utiliza pentru recolta inaugurala de Tulsi pentru ORGANIC INDIA.
Pallavi Srivastava a vorbit in Business Today despre riscul asumat in urma cu peste 20 de ani de a porni in aceasta aventura necunoscuta: „Pur si simplu mi-am pus credinta in ei”. Iar increderea i-a fost rasplatita. Productivitatea pamantului sau a crescut de multe ori, in vreme ce recoltele sale pentru ORGANIC INDIA l-au ajutat sa obtina mai multi bani decat castiga inainte.
Adevarata Stare de Bine pentru toti
Unul dintre principiile fundamentale ale ORGANIC INDIA este sa puna oamenii mai presus de profit. In afara dedicatiei de a-si ajuta angajatii, evidentiata si de regula de a oferi actiuni fiecarui angajat, pentru ORGANIC INDIA este important ca oamenii sa aiba acces la servicii medicale iar comunitatile din imprejurimi sa prospere.
In prezent compania detine doua centre de sanatate in principalele zone agricole, care asigura asistenta medicala gratuita nu doar agricultorilor si familiilor lor, ci si celorlalti locuitori din satele invecinate.
Centrele de sanatate ofera programe de educatie de sanatate, controale prenatale, ingrijire bebelusi, iar chirurgii lor merg in imprejurimi si fac operatii de indepartare a cataractei astfel incat pacientii sa se bucure din nou de o vedere buna.
„Anual, ajutam mii de oameni prin intermediul acestor centre”, a declarat Bharat Mitra. „In plus, comunitatilor agricultorilor nostri le mai oferim si filtre de apa, toalete si lampi solare.
Jjnanavati, 49 de ani, mama a patru copii, a inceput sa munceasca pentru ORGANIC INDIA in urma cu patru ani. Ea marturiseste ca viata copiilor sai s-a imbunatatit de atunci. „Copiii mei invata acum si sunt foarte fericiti”, a povestit Jjnanavati. „Sotul meu sufera din cauza unei tumori, asa ca doar eu aduc bani in casa. De cand muncesc aici, eu si familia mea traim in confort.”
Povesti emotionante precum aceasta sunt des intalnite in ORGANIC INDIA, unde muncesc mii de agricultori. Ei sunt dovada angajamentului asumat de catre Mitra si Bhavani de a face cunoscuta o companie care opereaza ca un vehicul al constiintei, dar care ramane profitabila.
„Dorinta mea pentru aceasta generatie ca si pentru urmatoarele este ne trezim si sa ne eliberam de iluzia ca suntem separati de Natura Mama sau unul de celalalt. Sa recunoastem ca fiecare dintre noi este expresia unica a aceluiasi Intreg”, spune Bharat Mitra.
„Scopul central al ORGANICA INDIA este sa fie o personificare a acestui adevar: ca spiritul si materia nu sunt separate. Oamenii intreaba: Pot coexista spiritualitatea si afacerile? Adevarata esenta a spiritualitatii este ca suntem fiinte spirituale ce traim intr-o lume fizica. Totusi, exista posibilitatea de a trai din plin experienta fizica, fara sa ne deconectam de la cine suntem cu adevarat. „Experienta imi spune ca nimic nu este exclus din spiritualitate. Nici macar afacerile.”
Sursa: https://organicindia.com.au/can-ethical-enterprises-exist-in-the-modern-world/